Slogans en het nieuwe werken

Op weg naar een klant passeerde ik een dorpscentrum dat ik niet ken.  Dicht bij een kruispunt viel mijn oog op een mooi oud herenhuis waar een banner hing met daarop de naam: ZENHUIS.  Mijn nieuwsgierigheid was getrokken, maar al even snel weg toen ik een fractie van een seconde later een reclamebord in de vitrine zag staan met daarop: ‘Nu promo op laserontharing’.

Mijn hersenen hadden nooit een link kunnen leggen tussen zen en ontharing.  Laat staan met een laser.  Let goed op, ik ben niet tegen ontharing en zelfs niet tegen laserontharing, want ook dat is een economisch segment dat heel wat mensen een inkomen verschaft en nog veel meer mensen plezier en zelfvertrouwen (wie laat zich anders zomaar pijnigen?).  Maar ik geloof nooit dat die mensen daar zen van worden.  Zen wat is dat trouwens?  Hoeveel westerlingen kennen de werkelijke betekenis van dat woord, laat staan van die staat van zijn.  Maar blijkbaar is dit goed om te gebruiken als commercieel argument om klanten te lokken en binden.  Dan moet ik toegeven dat de naam ‘zenhuis’ beter gekozen is dan ‘huis van plezier’ of ‘huis van vertrouwen’ (ook al zo’n vlaggen die niet altijd de lading dekken).

 

Hybride, is ook zoiets.  Onlangs kocht ik een hybride auto.  Ik wil mijn steentje bijdragen aan de groene, of is het blauwe planeet.  Willen we dat niet allemaal, toch?  Tot mijn ontsteltenis verbruikt mijn hybride groene, fiscaal interessante, auto meer dan mijn vorige die geen hybride was.  Ik voel me bedrogen.  Ik voel me ‘geveeweet’.  Het ergste vind ik dan nog dat de planeet er geen moer beter van wordt. 

Of ben ik naïef? 

Of is er iets mis met de slogans, en het daarbij horende verhaal, dat we naar onze kop geslingerd krijgen?

Een maand terug moest ik voor een klacht naar de productiesite van een Duitse leverancier.   Een aantal onderdelen dat dit bedrijf gereviseerd had, waren in de prak gedraaid door verkeerde afmontage.  Aan het onthaal was ik aangenaam verrast van de slogan die er aan de muur hing:  ‘Sometimes you win, sometimes you learn’

Wow, stel je voor dat het woord ‘verliezen’ niet bestond en dit vervangen wordt door ‘bijleren’.  Prachtig toch.  Toen we aan de meeting begonnen werd het heel snel duidelijk dat de mensen die verantwoordelijk waren voor service en engineering van dat bedrijf de fout niet bij hen legden.  ‘Vermoedelijk heeft onze leverancier verkeerde rollagers geleverd, of hebben jullie de stukken verkeerd gemonteerd (wat technisch onmogelijk is = idiot-proof)’.   Niets ‘sometimes you win, sometimes you learn.’  Of tenminste, ze wilden toch niet zelf betalen voor hun leerproces.

Dergelijke discussies heb ik nog meegemaakt.  En telkens heb ik moeite met mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen.  Veel erger vind ik het als mensen dan nog dergelijke slogans aan hun bedrijfsmuur hangen. 

En zo zijn er vele bedrijven die een slogan in de inkomhal of in de vergaderzaal hangen, meestal allemaal met diepmenselijke waarden ofwel ‘commited to ’ whatever dat duurzaam of beter is.

Simon C.Y.Wong van de London school of economics heeft ooit een studie gemaakt van een rits multinationals die in hun mission statement expliciet de planeet en de mens heel erg naar voor schoven.  Zijn studie wees uit dat geen van deze statements vervat of verwerkt zat in welke bonusvorm van het management dan ook.

Het woord slogan is afkomstig van een oud Schots woord en het was eigenlijk een soort oorlogskreet.  Economie is, zoals we weten, ook een beetje oorlog voeren.  Vandaar de vele slogans waarmee bedrijven hun waarden en ideologieën in de kijker zetten om de koper te lokken.  Het klopt dus allemaal wel.  Alleen moet men zich afvragen of er binnen een bedrijf een goed team kan gevormd en gehouden worden, wanneer er verteld wordt dat je in een zenhuis gaat werken om plots te merken dat je ’s avonds, met een laser onthaard, in de file naar huis bent terecht gekomen. 

Organisaties En dat is belangrijk om rekening mee te houden.  Wat of welke je organisatie ook is.  Het nieuwe werken begint met eerlijkheid, integriteit, open communicatie, leren van elkaar, rekening houden met elkaar (gisteren nog in Terzake op Canvas over ‘het nieuwe werken’, proficiat trouwens aan Canvas!).  met de slogan of mission statement die door de mensen (medewerkers, klanten, leverancier,…) gevoeld en beleefd worden zijn de blijvers.  

En daar kan blijkbaar nog veel geleerd worden.  Maar we zijn op goeie weg want ‘sometimes you win, sometimes you learn’.    Winnen of leren.  Er zijn dus geen slechte alternatieven.   Of beter nog winnen door te leren.  Leren van en met elkaar. En elkaar niets wijsmaken.

Over de auteur: Sam Furnier

Plaats een Reactie

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.E-mailadres is verplicht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.